Klovnisto tiedottaa: Palautteita viime kaudelta

Palautteita viime kaudelta '21-22

Sairaalaklovnit ovat tuttu näky Suomen yliopistollisissa sairaaloissa. Useiden lasten ja perheiden kanssa ollaan tuttuja jo monilta sairaalakäynneiltä, ja jotkut kohtaamistamme lapsista ovat jo ihan aikuisia lapsia! Henkilökunnalle teettämässämme kyselyssä 93% koki sairaalaklovnien vaikuttavan positiivisesti lapsen potilaskokemukseen. Mutta mitä mieltä kohtaamamme lapset ja perheet ovat? Alle on koostettu muutamia palautteita viime kaudelta, syksystä 2021 kesään 2022.

"Klovnit rikkoivat jännityksen ja pelon osastolle saapumisesta toimenpiteeseen saakka."

"Ihan mahtavaa toimintaa ja todella tärkeää! Se voima, mikä toiminnalla on, on iso. Tyttö ei tosiaan ota minkäänlaista kontaktia perheen ulkopuolisiin mitenkään mutta klovni sai hymyn ja katsekontaktin molemmilla kerroilla"

"Klovnin läsnäolo ja hassuttelu vei hetkeksi ajatukset pois pientä potilasta (ja vanhempiakin) stressanneesta tutkimustilanteesta. Hymy tuli huulille ja mieli keveni."

"Kiitos tämän päivän kohtaamisesta. Kohtaaminen kosketti, koska lääkärin luona uutiset eivät olleet hyviä ja lasta odottaa jälleen iso leikkaus. Klovni toi naurua ja muistutuksen siitä, naurussa ja yhdessä olemisessa on voimaa. Hän myös käsitteli minun itkuni ihanalla tavalla. Herkistyin, koska myös aiemmilla kerroilla kun lapsi on ollut hoidettavana, olemme tavanneet klovnin ja se on aina pelastanut päivän. Niin myös tänään."

"Kiitos sinulle klovni, joka olit tänään sairaalassa ja aamulla paikalla upeasti läsnä lapsen ensimmäisenä jännittävänä sairaala/leikkauspäivänä. Nopeuskilpailu leikkaussaliin oli jännittävän hetken huipennus. Pieru-unet eivät ole ihan jokaisen potilaan toive nukutuslääkärin mukaan olleet, mutta hyvin klovni ymmärsi lapsen huumorintajun ja tuki sitä."

"Pienen ihmisen ollessa todella sairas ja huomisesta ei ole varmuutta, voi yksi ohi kulkevan klovnin hymy tuoda päivään paljon aikuiselle
. Eläessäni 2kk päivittäin osastolla tuli klovneista yksi osa arkea, ja vaikka lapsi ei vielä ymmärtänyt, kohtaamiset oli vanhemmalle tärkeitä ja voimauttavia."

"Olemme kohdanneet Sairaalaklovnit useasti sairaalassa ja aina kohtaaminen on ollut mahtava. Lapseni on kuuro ja he ovat aina keksineet jotain millä saavat lapseen yhteyden. Eilen lapsella oli tulkki käytössä ja osasivat myös hienosti hyödyntää ja toimia tulkin ja lapsen kanssa yhteistyössä."

"Pikkuinen tyttömme sai nauttia Matkimus Tutkailijan hassuttelusta tutkimuskäynnillä Uudessa Lastensairaalassa. Erityisesti tytölle jäi mieleen yksi hänen suosikkilauluistaan "with a twist": Tuiki Tuiki tähtönen, iltaisin sua haistelen. Sitä laulettiin vielä kotona illallakin. Sairaalassa pohdittiin yhdessä myös miltä tähdet haisee ja paras arvaus taisi tulla Matkimuksen suusta: pierulta. Matkimukselle terkkuja, että tähdet haisee todennäköisesti grillaukselle ja petroolille, mutta avaruudesta löytyy kohteita, jotka haisevat ehkä pierulle. Calabash Nebula protoplaneettasumu voi haista mädille kananmunille ja on saanut myös lempinimen "tähtipieru" (vapaasti käännettynä). Jos sama pohdinta tulee muiden potilaiden kanssa eteen, pitäytyisin kuitenkin siinä, että tähdet ehkä haisevat pierulle."

"Pelkkä pieni kurkistus ovelta tai vilkutus auttaa äitiä jaksamaan vaikeiden aikojen yli. Pieni lapsi hyötyy sosiaalisesta tilanteesta ja keskittyy välillä myös muihin kun laitteisiin jotka häntä ympäröi. Arjen pelastajat."

"Lapsi käy usein sairaalassa kontrolleissa. Pellen kohtaaminen vei jännitystä pois tulevasta lääkärikäynnistä ja antoi lapselle taas sen mielen, että sairaalassa voi tapahtua jotain hauskaa ja yllättävää. Edesauttaa lähtemään uudestaan kun on muisto mukavasta hetkestä."

"Lapsemme on syntymästään asti joutunut kokemaan aika ikäviä asioita sairaaloissa tutkimuksien ja toimenpiteiden muodossa. Pyrimme pitämään nämä asiat kuitenkin aina sellaisina, että tilanteesta ei jäisi ikäviä muistoja, yöpymään hotellissa, saa palkinnon jne. Kun tulimme kotiin, kertoi lapsemme (4v) pienemmälle sisarelleen kuinka Helsingissä oli kivaa olla hotellissa kylvyssä ja tutkimukseen tuli hassu pelle. Ja nauroi kertoessaan mitä hauskaa pelle teki. Ei kertaakaan maininnut ikävistä asioista mm. kanyylin laitto tutkimuksessa! Teette arvokasta työtä, kiitos!"

"Sai pienen tytön hymyilemään, mitä ei koskaan muuten tee tuntemattomille. Tapaamisesta puhuttiin pitkään kotona ja
kun seuraavan kerran tutkimus käynnillä sama klovni ilmestyi osastolle oli se suuri yllätys ja hymyn paikka! Ja kun klovni vielä muisti tytön nimen, oli se suuri asia❤️"

"Saimme kokea yhteisen ilon ja yhteyden kokemuksen ahdistuneen ja masentuneen teinin kanssa sairaalaklovnien tekemistä seuratessa. Lopulta löytynyt yhteinen nauru ja hymy oli suurenmoinen kokemus pitkän vaikean jakson aikana.
Yhteisen kohtaamisen muiston mieleen palauttaminen auttoi myös myöhemmin teinin ahdistuskohtauksen katkaisemisessa. Pyysin ahdistunutta ja hysteeristä lastani palauttamaan mieleensä sen tunteen, kun nauroimme yhdessä ja kuinka hän sai minusta turvaa. Tämä auttoi lastani rauhoittumaan ja itseäni vanhempana. Kokemus on meille todella arvokas."

"Sairaalaklovni vei lapsen huomion kanyylin laitosta. Lapsi koki klovnin heti turvalliseksi aikuiseksi."

"Klovni piristi, rauhoitti niin lapsen kuin äidin mieltä. Äitinä en kyennyt omien tunteiden vallassa rentoutumaan ja olemaan leikkisä vanhempi lapselleni. Klovnin jutut sai rennomman tunnelman meille molemmille ❤"

Lahjoita ja tue työtämme! Lataa Sairaalaklovnien oma äppi!

Tilaa iloinen uutiskirjeemme (n. 4krt/vuosi)! Lue lisää työstämme täältä!