Klovniarki: Matilda von Soffenberg ja Sulo-Taisto Tappi tapaavat senioreita

Klovnimme Sulo-Taisto Tappi (Dan Söderholm)
tapaamassa asukkaita Roihuvuoren seniorikeskuksessa.

Klovniarki: Matilda von Soffenberg ja Sulo-Taisto Tappi kohtaavat senioreita

Syksystä 2022 lähtien Sairaalaklovnit ry on käynnistänyt  säännölliset viikoittaiset vierailut tehostetun palveluasumisen yksiköissä muistisairaiden ikäihmisten luona. Toimintaa toteutetaan viidessä kaupungissa - Helsingissä, Tampereella, Turussa, Kuopiossa ja Oulussa. Vierailut toteutetaan STEAlta saadun kolmivuotisen apurahan turvin. Lisäksi Helsingin kaupungin tuella vieraillaan Kinaporin seniorikeskuksessa, jossa klovnit osallistuvat osana työpäiväänsä myös kaupungin kotihoidon etälähetyksiin.

Lue alta klovniemme Matilda von Soffenbergin (Anna Ranta) ja Sulo-Taisto Tapin (Dan Söderhölm) tarina heidän päivästään Roihuvuoren seniorikeskuksessa.

”Meidän toinen päivä Roihuvuoressa meni hienosti ja oli sydäntä lämmittävä. Ensimmäisen yksikön päiväsaliin oli kokoontunut muutama virkeämpi ja yksi nuokkuvampi seniori. Aluksi kohtasimme asukkaita enemmän yksittäin - yhden klovnin keskittyessä yhteen asukkaaseen - ja parin esineen (mm. puuhelmet ja ukulele) myötä alkoivat nuoruusmuistot kääriytyä auki. Ukulelen avulla päästiin rytmikkääseen yhteissoittoon ja rummutteluun, ja alkoi paljastua, että useampi asukas oli innostunut tanssija aikoinaan.

Toivottiin Olavi Virran La Cumparsitaa, joka ei ukulelella taipunut, mutta onneksi mukana oli kannettava kaiutin, josta puhelimen avulla saatiin toivetango kajahtamaan. Tämä ns. räjäytti pankin. Seurasi ihana tangoepisodi, jossa Sulo-Taisto tanssitti hellästi haltioitunutta rouvaa, Matilda veti soolotangoa ympäri salia, ja väki ihasteli. Tämän seurauksena myös yhdestä huoneesta tanssahteli ulos ikämies (joka viime kerralla ei vielä reagoinut meihin), tanssitti yhtä hoitajaa, ja purjehti päiväsaliin puhjeten nuoruutensa tanssimuistoihin. Vanhukset innostuivat jakamaan kokemuksiaan tanssipaikoista, orkestereista jne. Tilanne oli kaikkiaan sellainen, että tämä klovni painaa sen sydämeensä.

Myöskin toisessa yksikössä kontakti asukkaiden kanssa sujui jo astetta helpommin, kun olimme jo vähän tuttuja ja useampi osallistui. Tyylivinkkejä, salkun ja korin esineiden tutkimista ja huulen heittoa sekä yhteistä musisointia - viime viikolla äreänä ollut rouvakin jo vähän hymyili ja vilkutti. Tällä kertaa kävimme hieman useammassa yksilöhuoneessa, tosin kohtaamiset olivat välillä suhteellisen lyhyitä asukkaiden ollessa melko väsyneitä.

Yhdessä huoneessa taas ajankäyttö kannatti, kun kovin omissa maailmoissa ollut rouva herkesi lopulta iloiseen nauruun vauhdikkaamman menon myötä.

Nuori hoitaja kommentoi myöhemmin, että asukas tykkäsi kovasti: oli kuulemma nauranut pitkään vielä lähtömme jälkeen.”

ILO kuuluu kaikille! Lahjoita nyt ja auta Sairaalaklovneja levittämään iloa!

Lahjoita ja tue työtämme! Lataa Sairaalaklovnien oma äppi! Tilaa iloinen uutiskirjeemme (n. 4krt/vuosi)! Lue lisää työstämme täältä!