Klovniarki: Miuku-Marjaana ja Ulla-Alviina ikäihmisten kanssa aistien äärellä

Klovnit Ulla-Alviina (Kaisa Koulu) ja Miuku-Marjaana (Janna Haavisto) tapaamassa Emmi-kodin asukkaita.

Klovniarki: Miuku-Marjaana ja Ulla-Alviina ikäihmisten kanssa aistien äärellä

Sairaalaklovneja voi kohdata nykyisin lastenklinikoiden lisäksi myös ikäihmisten palvelutaloissa! STEAlta saadun kolmivuotisen apurahan turvin klovnit vierailevat viikoittain tehostetun palveluasumisen yksiköissä muistisairaiden ikäihmisten luona. Toimintaa toteutetaan syksystä 2022 lähtien viidessä kaupungissa - Helsingissä, Tampereella, Turussa, Kuopiossa ja Oulussa.

Lue alta Ulla-Alviinan (Kaisa Koulu) ja Miuku-Marjaanan (Janna Haavisto) tarina klovnipäivästä Turun Emmi-kodissa.

”Tänään päätimme työskennellä aistien äärellä ja keskityimme erityisesti tunto- ja hajuaistiin. Kosketuksessa tukena olivat erilaiset materiaalit: pehmeä mikrokuituhapsuinen siivoushanska, maalisuti, huivit, pallo ja myös suora kosketus käsillä. Tuoksuina meillä oli laventeli, savusauna ja metsä (pienissä lasipulloissa vettä ja muutama tippa eteerisinä öljyinä).

Tuntui, että kahdessa ensimmäisessä ryhmäkodissa hajut ryhmätilanteissa eivät laukaisseet muistoja. Mutta sitä vastoin viimeisessä ryhmäkodissa toimivat ryhmätilanteessakin oikein hyvin: mm. yksi asukas löysi ensiksi ns. siansaksaksaisen ääntelylaulelon ja sitten improvisoi selkeällä puheella mitä maisemaa näki tuoksun herättelemänä. Hoitaja kertoi jälkeenpäin, että tämä oli ensimmäinen kerta, kun hän näki asukkaan näin mukana missään toiminnassa.

Tässä ryhmätilassa oli päällä radio, josta tuli sattumalta vanhaa tanssimusiikkia. Se herätti tanssiin, mutta pidimme kiinni myös kosketusteemasta ja yhdistimme tanssiin erilaista kosketusta (taputtelut, silitykset jne).

Nostona vielä, että tänään myös kävimme kahden saattohoitoasukkaan huoneissa. Molemmat olivat unessa, eivätkä aktiivisesti läsnä. Musiikin soidessa taustalla molemmat saivat kosketusta ja tuntui, että kosketus selvästi rentoutti molempia, hengitys syveni jalanlihakset rentoutuivat. Molemmilla kämmenistä tilanteen loppupuolella näkyi pieniä reagointia kosketusimpulsseihin. Hoitaja kertoi, että aikoo itsekin kokeilla jotain vastaavaa tänään vielä myöhemmin, kun hänellä on jokin yhteinen hetki toisen saattohoitoasukkaan kanssa.

Yksilöhetki erään rouvan huoneessa: Miuku-Marjaana maalasi pensselillä ilmaan ja samalla Ulla-Alviina peilasi Miukun maalaamista koskettaen. Tämä toimi tänään tosi hyvin, koska rouva katsoi intensiivisesti kaunista maalaustanssia saaden samalla moniaistisen katsomiskokemuksen kosketuksen kautta.

Olipa taas kiinnostavaa päästä Emmikotilaisten pariin. Klovneilla rauha tutkiskelussa ja luottamus tekemiseen siten, että ylimääräinen todistelu tai yrittäminen oli tänään kokonaan poissa. Rauhallinen ja utelias olotila.”

ILO kuuluu kaikille! Lahjoita nyt ja auta Sairaalaklovneja levittämään iloa!

Lahjoita ja tue työtämme! Lataa Sairaalaklovnien oma äppi! Tilaa iloinen uutiskirjeemme (n. 4krt/vuosi)! Lue lisää työstämme täältä!