Klovnisto tiedottaa: Sairaalaklovnit laajentavat lastenklinikoilta ikäihmisten pariin

Klovnit Tuure ja Miuku-Marjaana vierailulla Parkinmäen palvelutalossa.
Klovnit Tuure Retuperä (Markus Kaustell) ja Miuku-Marjaana (Janna Haavisto) vierailulla Parkinmäen palvelutalossa.

Sairaalaklovnit laajentavat lastenklinikoilta ikäihmisten pariin

Lastenklinikoilta tutut Sairaalaklovnit ovat vierailleet marraskuusta 2021 lähtien myös kolmessa Turun alueen palvelutalossa; Emmi-kodissa, Kotikunnaksessa sekä Parkinmäessä. Palvelutalot valikoituivat yhteistyökumppaneiksi, sillä ne ovat perehtyneet dementiaa sairastavien ikäihmisten hoivatyöhön. Vierailujaksot näissä palvelutaloissa ovat nyt toistaiseksi päättyneet, mutta työstä ikäihmisten ja muistisairaiden parissa tulee jatkossa todennäköisesti pysyvämpi osa yhdistyksen työtä. Nyt se syksystä 2022 alkaen sitä jo onkin!

Turussa toimii nelihenkinen klovnitiimi, jonka työskentely kattaa nyt lastenklinikoiden lisäksi myös yhteistyössä olevat palvelutalot. Tiimin jäsenet Kaisa Koulu, Janna Haavisto, Karolina Blom ja Markus Kaustell ovat innoissaan laajenneesta työympäristöstä. Kunkin työ tulee koostumaan jatkossa klovnityöstä niin lasten ja nuorten kuin ikäihmistenkin parissa.

Kussakin kolmessa palvelutalossa vierailtiin yhteensä 8 kertaa. Klovnin vierailujen aikana asukkaita kohdattiin kunkin omalla tasolla ja heille sopivalla tavalla. “Yhteinen kontakti saattaa löytyä tutusta musiikista, muisteluista, mielikuvamatkoista, erilaisista leikeistä tai ihan vaan jutustelusta”, Tuure-klovnin takana oleva Kaustell kertoo, “Palvelutaloissa vierailut perustuvatkin valmiiden esitysten sijaan kunkin asukkaan kohtaamiseen hänen tarpeidensa ja kykyjensä mukaan.”

Klovnit Neiti Pelargonia ja Miuku-Marjaana Kotikunnaksessa.

Vierailuja tekivät pääasiassa aina samat klovniparit, jotta kunkin talon käytännöt ja asukkaat tulisivat tutuiksi. Ennen klovnivierailuja Sairaalaklovnit ry:n artistit kävivät vierailemassa palvelutaloissa ja pitämässä henkilökunnalle lyhyen perehdytyksen. Perehdytyksessä avattiin Sairaalaklovnien taustaa, klovnien toimintatapoja sekä vierailujen tavoitteita. Kunkin palvelutalon kanssa sovittiin erikseen vierailuajasta ja muista käytännön asioista hoitohenkilökunnan toiveita ja asukkaiden tarpeita kunnioittaen. “Tavoitteena oli toteuttaa vierailut yhteistyössä henkilökunnan kanssa, samaan tapaan kuin lastenklinikoillakin”, Kaustell avaa.

Klovni Ulla-Alviina Emmi-kodissa.

Palaute klovnien vierailusta on ollut kautta linjan todella positiivista. Henkilökunta on tuonut yhdistyksen tietoon kokemuksia ilmapiirin parantumisesta, asukkaiden piristymisestä sekä aktivoinnista, ja taas toisaalta joidenkin asukkaiden rauhoittumisesta klovnin vierailusta. Klovnit ovat saaneet yhteyden ja reaktioita aikaan myös asukkaissa, jotka eivät normaalisti reagoi tai ole millään tavalla kontaktissa.

“Uusi asukas ei ollut vielä koskaan nauranut ja ollut niin auki kuin tänään.”

“Pitkäaikaisen asukkaan silmissä ei ole ennen loistanut samaa iloa kuin tänään.”

- Palautteita hoitohenkilökunnalta

Taustatukea Euroopasta, jatkoa ympäri Suomen

Palvelutaloissa vierailevat artistit ovat saaneet perehdytystä dementiaa sairastavien ikäihmisten parissa toimimiseen kansainvälisen yhteistyön kautta. Vierailujen taustalla on seitsemän eurooppalaisen sairaalaklovniorganisaation yhteinen ClowNexus-hanke, jossa kehitetään uusia menetelmiä taiteellisiin interventioihin sosiaali- ja terveysalan tarpeisiin. Hanke tarkastelee ja kehittää käytännön työmuotoja, miten luovilla menetelmillä voidaan tuottaa hyvinvointia osana sote-sektoria ja tarjota osallisuus kulttuuripalveluihin kohderyhmille, jotka muuten helposti jäävät niiden ulkopuolelle.

Klovnityö ikäihmisten parissa jatkuu syksyllä 2022, kun Sairaalaklovnit aloittavat kolmivuotisella STEA:n rahoituksella säännölliset viikoittaiset vierailut kunnallisissa palvelutaloissa. Vierailuja tehdään kaikissa Sairaalaklovnien toimintakaupungeissa, eli Helsingissä, Turussa, Tampereella, Kuopiossa ja Oulussa. Lisätietoa sairaalaklovnit.fi ja sairaalaklovnit.fi/clownexus!

Lahjoita lapsille ILOA!Anna meille palautetta!

Tilaa iloinen uutiskirjeemme (n. 4krt/vuosi)! Lue lisää työstämme täältä