Klovniarki: Klovnimuistoja vuosien takaa

Klovnitohtorit Mutru ja Mutkalalla tapaamassa nelivuotiasta Elliä Turun lasten- ja nuortenklinikalla.

Klovniarki: Klovnimuistoja vuosien takaa

Sairaalaklovnit ovat toimineet Suomen yliopistollisten sairaaloiden lastenklinikoiden pikku potilaiden ilona jo kaksikymmentä vuotta. Keräsimme 20v-juhlavuotemme kunniaksi klovnimuistoja meidät vuosien varrella kohdanneilta perheiltä. Näitä muistoja on koostettu tähän blogiin kuvien kera. Hyppää klovnien matkaan ajassa taaksepäin, alkaen juhlavuodestamme 2022!

Klovnimuistoja meidät kohdanneilta ympäri Suomea

Kuopiossa 2022: Aamulla aikaisin tultiin KYSsiin. Heti kun sairaalavaatteiden vaihdosta pääsimme, oli Sairaalaklovnit Dolly Ding Dong ja Kikka vastassa sairaalan käytävällä. Jo tämä sai ilon Lumille, kun oli jännittänyt tätä päivää. Ja se loppukin jännitys hävisi kun unitilausta tyttö alkoi tekemään klovnien kanssa. Mahtavia olette! Kuvassa tohtorit Dolly Ding Dong ja Kikka sekä Lumi 10v.

Kuopiossa 2022: Kiitos klovnit kun kävitte piristämässä päivää. Kuvassa klovnitohtorit Dolly Ding Dong ja Buu sekä Lilian.

Helsingissä 2019: N. 10-vuotiaalla Lotalla oli edessä nukutuksessa tehtävä toimenpide, ja odotusaika sairaalavaatteissa odotusaulassa oli pitkä. Matkimus Tutkailija istahti samaan pöytään kanssamme. Alkuun näytti, että äiti oli innostuneempi klovnista kuin lapsi, mutta pikku hiljaa tilanne muuttui. Klovni puhalsi kumihanskan täyteen ilmaa ja näin saimme pääsiäistipun myötä hienot pääsiäisbileet odotusaulassa pystyyn. Kunnes tiemme erkanivat. Kun tuli aika lähteä kanyylin laittoon jne, odottikin klovni meitä yllättäen nurkan takana ja änkesi mukaan ULSin pieneen tutkimuskopperoon. Hän näytti lapselle pallotaikatemppuja, joissa oli toivomisen varaa ja lapsi rentoutui silminnähden. Sitten hän sanoi, ettei tarvitse esilääkitystä toimenpidettä varten. Se oli klovnin ansiota. Matkimus Tutkailija rulaa! Kiitos.

Helsingissä 2018: Kuukauden ikäinen vakavasti sydänvikainen Marlon oli osastolla heikossa kunnossa eikä häntä saatu mahtumaan teholle vielä sinä päivänä. Tehon lääkäri kävi tunnin välein tarkistamassa tilannetta. Hänen elimistönsä ei kestänyt yhtään itkua ja ainoa keino pitää hänet rauhallisena oli seisten sylissä hytkyttäen ja keinuttaen. Takana oli monta tuntia sylittelyä kun klovnit kiersivät osastoa. Pois mennessään he tulivat vielä meidän huoneeseen ja vaikka poika nukkui jäivät he viihdyttämään minua. Ukulelellä ja marakassilla he nappasivat minun hytkytysrytmin ja soittivat ja tanssivat mukana. Mikä ilo siihen epätoivoiseen päivään! Kiitos että ilahdutatte myös äitejä!

Tampere 2018: Lapselleni Janitalle tärkeä pehmolelu "Sieniukko"; oli aina pienempänä hänellä mukana, missä ikinä hän kulkikin. Janita joutui sairaalaan v. 2018 ollessaan 6- vuotias. Sairaalassa Sieniukko nukkui teho-osastollakin Janitan kainalossa. Klovnit tekivät extempore -laulun Sieniukosta, jota laulamme usein vieläkin: "Sieniukko, Sieniukko, hyvä Sieniukko". Janitan mummoa klovnit puolestaan ilahduttivat tiedustelemalla mahtoiko tämä olla Janitan sisko. Janita korjasi nopeasti moisen olettamuksen kertomalla että kyseessä on hänen mummonsa.

Turussa 2018: Ensimmäinen tapaaminen Ellin (tuolloin 4v) selän skolioosileikkauksen jälkeen, jonka jälkeen monta tapaamista syöpähoitojen yhteydessä. Kuvat ensimmäisestä (syyskuu 2018) ja viimeisimmästä (toukokuu 2022) tapaamisesta. Ensimmäisessä kuvassa Ellin luona tohtorit Mutru ja Mutkalalla. Toisessa kuvassa tohtorit Mutkalalla ja V.A.Hinko.

Oulussa 2018: Aapo-pojan kanssa ollaan Oysin lasten reumapolilla kuljettu vuodesta 2018 ja monta ihanaa ja hauskaa kohtaamista klovnien kanssa ollut näiden vuosien aikana sekä äidillä että lapsella. Ja kuinka huippua oli kun Hölökkä saatteli Aapon magneettiin ❤️💜 Kiitos teille!

Helsingissä 2002: Lapseni 7v joutui leikkipuistotapaturman vuoksi viikoksi Lastenklinikalle. Oli parista millistä kiinni, ettei käynyt tosi pahasti... Oli mahtavaa kuulla, miten sairaalaklovnit olivat käyneet keventämässä tunnelmaa - muistona nyt aikuisella lapsellani on vielä pieni kultaisista helmistä taiteiltu "ilmapallokoira" aarteenaan. Olen siitä lähtien epäsäännöllisen säännöllisesti lahjoittanut toiminnalle pikkusummia.

Tampereella 2002: Kävin lapsena lukuisia kertoja Tampereen yliopistollisessa sairaalassa. Ja aina kun sairaala pellet tulivat osastolle satuin itse olemaan leikkauksessa tai heräämössä. Tietenkin se oli minulle joka kerta pettymys. Mutta sitten eräänä kertana äitini oli puhunut hoitajille ja kertonut kuinka haluaisin nähdä pellet ja toiveeni totetui ja pellet olivat odottamassa kun saavuin heräämöstä huoneeseeni. ❤️ Myös KYSsissä pääsin juttelemaan pellejen kanssa. Juttelimme mm. siitä että jos minusta tulee presidentti niin kutsun kaikki sairaalapellet juhliin sillä he tekevät tärkeää työtä ja ansaitsee kutsun. Ja pukukoodina tietenkin sairaalapellen asut 😍 Voi niitä aikoja. Tarkkaa en osaa ikääni sanoa. Mutta varmaan olen ollut joku 7-14vuotias. T. Eve 25v.

Haluatko kertoa oman klovnimuistosi? Voit tehdä sen nettisivuillamme!