Klovnisto tiedottaa: Perheiden palautteita keväältä 2023

Sairaalaklovnityö pyritään toteuttamaan aina lasten ja perheiden tahtoa kunnioittaen. Haluamme tarjota parasta mahdollista klovnitukea tilanteisiin, missä ilon ja hetkellisen helpotuksen tarve on suurin. Siksi keräämme työstämme jatkuvasti palautetta. Tässä koosteena keväällä 2023 perheiltä kerättyä palautetta!

Numerotietoa

Lisäksi 55% vastaajista on osin tai täysin samaa mieltä siitä, että klovnin läsnäolo edesauttoi toimenpiteen sujumista. 41% ei osannut sanoa tai klovnia ei kohdattu toimenpiteessä.

Poimintoja sanallisista palautteista

Miten perheenne hyötyi sairaalaklovnin läsnäolosta?

• Yksinhuoltaja äidille ja lapselle lapsen sairauden alkuvaiheissa ja toimenpiteisiin saattamisessa todella iso apu, kyllä helpotti oloa ja lapsen mielen sai paremmaksi ja ajatukset muualle. Kiitos.
  • 15-vuotiaille tuli kunnon hymy kasvoille
  • Lapsi rakastaa klovneja, piristää lasta (ja äitiä) todella paljon! TÄRKEÄ TYÖ!
  • Jo neljän kuukauden ikäinen lapsemme sai ihmeteltävää ja ilostui selvästi kohtaamisesta.
  • Piristi mukavasti pienen pojan päivää ja jätti ennen kaikkea mukava muiston ja mielikuvan sairaalassa olemisesta.

• Jouduimme useana päivänä odottamaan erilaisia asioita useita tunteja. Aika kului paremmin
  • Klovnit piristää niin lasta kuin vanhempaa. Todella ihailtavaa työtä teette!
  • Emme hyötyneet, lähinnä ärsytti.
  • Lapsi viihtyi ja ihastui ikihyviksi klovniin. Helpotti kanyylin laittoa ja infuusiokin meni nopeammin
  • Tytärtä ei jännittänyt enää yhtään mennä lääkäriin kun klovni oli käynyt
  • Pelko ja jännitys ennen leikkausta ja nukutusta unohtui
  • Meidän perhe ei ole varsinaisesti kohdannut sairaalaklovnia, mutta meille oli iso apu YouTubesta löytämästämme videosta, jossa kerrotaan, mitä tapahtuu toimenpidepäivänä TAYSissa (”Tervetuloa toimenpiteeseen Taysin lastenkirugiaan”). Lapsemme (8 v) oli menossa pieneen päiväkirurgiseen käsioperaatioon EKKS:ssa, ja pelkäsi toimenpidettä aivan valtavasti. Video katsottiin monen monta kertaa leikkausta edeltävinä viikkoina, ja pikkuhiljaa lähes lamauttava pelko muuttui jokseenkin siedettäväksi jännitykseksi. Leikkaus sujui erinomaisesti, ja toipuminenkin oli ongelmatonta. Kiitos, kun helpotitte herkän pienen ihmisen kokemusta uudesta ja pelottavasta tilanteesta! ❤️

• Vastasyntyneiden teholla tuli 9,5 vuotta sitten klovnit tervehtimään. Lapsi oli toki kiinnostuneempi tissistä kuin klovneista, mutta äidille tapaaminen merkitsi paljon. Tapaamisesta jäi hyvä mieli, joka hymyilyttää edelleen.
  • Lapseni tapasi sairaalaklovneja Uudenlastensairaalan Taika-osastolla, kun olimme sytostaattihoidoilla. Sairaalaklovnien tapaaminen piristi lapsen mielialaa todella paljon, kun muuten elettiin eristyksissä. Lapsi tapasi myös sairaalaklovnit kolme kertaa etävastaanoton kautta ja se vasta lapsesta hauskaa olikin, kun hän pystyi esittelemään omia leluja klovneille. 😍
  • Saatiin vastahakoinen neiti lääkärin huoneeseen 😍
  • Sairaalaklovni helpotti lapsen jännitystä ennen nukutusta ja toimenpidettä ja rentoutti tunnelmaa paljon ihanalla huumorilla. Suuri kiitos siitä!
  • Kanyylinlaitto meni huomaamatta ja siitä iso kiitos.
  • Pelle sai pojan (13- v) nauramaan, vaikka poika ei kovin vastaanottavalta vaikuttanut aluksi. Pojan oma kommentti oli, että se pelle "sai  nauramaan silloin, kun olin ihan masentunut." Myös mies kertoi, että pelle oli hauska ja osaava.
  • Tyttöä huvitti ja hänen oma kipu väistyi hetkeksi. Hän ilahtui ja mietti että ompas kiva työ!

Miten kehittäisit sairaalaklovnitoimintaa?

• Parasta, ei voi paremmaksi laittaa :)
  • Olisi mukavampaa jos klovneja olisi enemmän, jotta he pystyisivät osallistumaan operaation loppuun asti.
  • Teidän työ on mahtavaa! Toivottavasti voisitte tehdä sitä vielä enemmän.
  • Näin on just hyvä, useamminkin voitais törmätä
  • Olisi tottakai ihanaa jos heitä olisi enemmän ja useammissa sairaaloissa
  • Olemme tavanneet monta kertaa. Toiminta on ollut ylivoimaisesti hauska ja lasta on huomioitu niin hyvin. En muuttaisi mitään, jatkakaa samaan malliin

Vapaa palaute
  • Lapsen kolme ja puoli vuotta kestänyt kiirastuli (ja aika ajoin helvetti) näyttäisi nyt tulleen päätökseen.. Valtavan suuret kiitokset teille sekä lapsen viihdyttämisestä että myös minun tukemisesta. Hoitajista pystyy valitsemaan suosikin/suosikit, mutta teistä ei - olette kaikki niin fantastisia.
  • Tultiin lapsen kanssa ensimmäiseen kirurgiseen leikkaukseen ja nukutukseen lasten uuteensairaalaan jossa odotus aulassa törmättiin aivan mahtavaan klovniin 😍 aivan ihana klovni joka sai jännityksen laukeamaan ja kaikki paikalla olivat nauramaan ja hyvälle tuulelle. Oli myös ihanaa kun hän tuli mukaan saliin asti keventämään tilannetta nukutuksen toimimiseen asti.
  • Ihanan yksilöllistä lapsen huomiointia. Hassuttelua asioista mitkä nyt ajankohtaista lapsen elämässä kuten tulevat syntymäpäivät. Klovni osasi myös puhua asioista mistä tämän ikäinen lapsi on kiinnostunut kuten minecraft ja fortnite sekä mentos-limsa kuohunta temppu.
  • Aivan mahtavaa, vanhempana on ihan mielettömän voimaannuttavaa, kun lapsi ilahtuu ja pelko häviää hetkeksi. Omakin olo helpottaa, lapsen tunteet ovat raskainta.
  • Kiitos toiminnasta, se on arvokasta ja ihana nähdä aitoa lapsen kohtaamista.

Kohtasitko sairaalaklovnin? Kerro meille siitä!
Anna palautetta, lähetä kuva tai video, tue toimintaa!

Lahjoita ja tue työtämme! Lataa Sairaalaklovnien oma äppi!Tilaa iloinen uutiskirjeemme (n. 4krt/vuosi)! Lue lisää työstämme täältä!